Kamis, 22 Agu 2019 15:03 WIB

Pemerintah Malaysia Beri Lampu Hijau untuk Gojek

Luthfi Anshori - detikOto
Foto: Rengga Sancaya Foto: Rengga Sancaya
Kuala Lumpur - Layanan transportasi online berbasis aplikasi, Go-Jek, akan segera merambah pasar Malaysia. Mengutip media lokal Malaysia, My Metro, aplikasi buatan anak bangsa tersebut sudah mendapat lampu hijau dari kabinet Malaysia untuk beroperasi di negaranya.

Menteri Pengembangan Pengusaha Malaysia, Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof, mengatakan Go-Jek harus mengikuti setiap peraturan yang ada di Malaysia agar bisnisnya berjalan.



"Apa saja proses untuk membangunkan ekonomi anak muda perlu mengikut proses undang-undang yang ada. Jika terpaksa melonggarkan atau mewujudkan undang-undang baru, KBS (Kementerian Pemuda dan Olahraga) dan MOT (Kementerian Perhubungan) akan kaji secepat mungkin sebelum dipersetujui Kabinet," kata Redzuan, dikutip dari My Metro.



Salah satu undang-undang yang sedang dikaji disebut-sebut akan menetapkan supaya Go-Jek tidak boleh mengakses jalan tol (lebuh raya) kerana berpotensi mendatangkan bahaya keselamatan.

Sebelumnya Menteri Perhubungan Malaysia Anthony Loke mempertimbangkan beroperasinya Go-Jek di Malaysia. Tapi kehadiran Go-Jek sebagai investasi asing tetap terbuka, asalkan sudah mendapat restu dari Kabinet. Dikatakan Anthony, kementeriannya akan mengambil alih layanan Go-Jek dan akan melakukan kajian lebih dulu.

Simak Video "Dear Pengguna Ojol, Ini Tarif Baru yang Berlaku Mulai September"
[Gambas:Video 20detik]
(lua/rgr)
Kontak Informasi Detikcom
Redaksi: redaksi[at]detikoto.com
Media Partner: promosi[at]detik.com
Iklan: sales[at]detik.com